13 października 2019 roku rozpoczął funkcjonowanie Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) prowadzony przez Ministra Finansów. Wszystkie polskie spółki handlowe będą musiały zgłosić do rejestru informację o swoich tzw. beneficjentach rzeczywistych.
Przez beneficjenta rzeczywistego rozumie się osobę fizyczną sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnień, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych i które umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez daną spółkę.
Jak się składa oświadczenie od CRBR? To pytanie zadają sobie zarówno nowi, jak i funkcjonujący już od jakiegoś czasu na rynku przedsiębiorcy. Wszystko dlatego, że wszystkie podmioty muszą dokonać zgłoszenia. Osoba odpowiedzialna za to zadanie, musi wejść na stronę ministerstwa, wypełnić formularz i opatrzyć go e-podpisem. Zajmuje to kilka minut, a dzięki temu unikną Państwo kary pieniężnej, jaka grozi za niedostosowanie się do przepisów.
W informacjach o beneficjencie rzeczywistym należy wypełnić:
– imię i nazwisko,
– obywatelstwo,
– państwo zamieszkania,
– numer PESEL,
– informację o wielkości udziałów w spółce,
– uprawnienia danej osoby fizycznej.
Polski ustawodawca zdecydował, że Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych jest jawnym, a informację zgromadzone w nim mają być udostępnione bezpłatnie. Dane wpisane do Rejestru korzystają z domniemania prawdziwości, a osoby zobowiązane do dokonania zgłoszenia ponoszą odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zgłoszeniem nieprawidłowych danych, niezgłoszeniem danych w ustawowym terminie lub niezgłoszeniem ich aktualizacji.